Fuglehunden 5-2022

52 Fuglehunden 5/22 LIVET MED VALP pen velge den i vestre hånd. Grunnen til at vi leker sammen er fordi dette er langt mer relasjonsbyggende enn folk flest tror. Valpen oppfatter meg som spennende og interessant, på den andre siden er det alltid jeg som starter leken og avslutter den. Dette er med og bygger lederskap, regler og respekt tidlig. På samme måte som en tispe som leker med valpene sine. Hun bestemmer om og når leken skal starte og hun bestemmer også når den er over. Det er også en stor fordel å kunne bruke lek som belønning senere i treningen. HVA BETYR NEI: Vi må lære inn et forbudt ord. Ingen hunder skjønner av seg selv hva nei betyr. Hos meg betyr nei «stopp det du holder på med umiddelbart». Dette lærer jeg med å legge en godbit på gulvet, når valpen forsøker og ta den, noe de aller fleste gjør, sier jeg nei og legger hånden over. Når valpen viker løfter jeg hånden. Slik holder jeg på til valpen ikke forsøker og ta godbiten. Da sier jeg bra, løfter godbiten opp og gir den til valpen. FLØYTE, FLØYTE OG ATTER FLØYTE: Så snart valpen har forståelse for sitt og innkallingskommandoen, begynner jeg å lære inn fløytesignal. Det er selvsagt valgfritt hvilket signal man vil bruke, men jeg har lagt en lang, tynn lyd for sitt og den klassiske rullende dommerfløyte lyden for innkalling. To helt forskjellig signal, veldig konkret for hunden. Dette av den enkle grunn at rullende dommerfløyte høres på langt lengre avstand enn en tynn fløytelyd. Som oftest er vi ikke så langt unna hunden når den skal fløytes i en sitt kontra vi skal kalle den inn. Så hvorfor bruke fløyte? Sett fra mitt syn veldig enkelt. Kommandoen sitt og innkallingskommandoen, om det er navnet til hunden, hit eller her, bruker vi 365 dager i året. Ergo klarer vi ikke og være 100 % konsekvent på disse kommandoene hver gang, som igjen gjør at det kan bli litt slurv. Fløyten bruker vi kun når vi trener, lyden er identisk hver gang og det er lettere å opprettholde kriterier når vi er på trening og mer på, enn vi er i hverdagen. Det er ikke uten grunn at så å si alle som stiller på retriever jaktprøver og gjeterhundprøver også bruker fløyte. Innkalling, valpen kan nå navnet sitt og har skjønt den skal komme når jeg roper, jeg sier navnet og gir så fløytesignalet. Valpen kommer og får belønning. Dette gjentar jeg mange ganger, før jeg tar en test og kun gir fløytesignalet for å se om den kommer på det. Gjør den det, belønner jeg selvsagt. Til å begynne med er treningen helt uten forstyrrelser og i enkle miljø, etter hvert som valpen blir flinkere, øker jeg vanskelighetsgraden. Det samme gjelder for sitt. Så når valpen er blitt nok så flink, prøver jeg alltid å ha med fløyten på tur for å få langt inn litt trening i skogen eller fjellet. Videre kan man bruke den på due og forskjellige provokasjonstreninger. SLAPPE AV PÅ TUR OG GOD APPETITT: Jeg skal bruke Miller på jakt og jaktprøver. Da er det å kunne slappe av under pauser, samt og spise det man får servert viktig. Det er ikke gitt at alle hunder legger seg ned og slapper av, av seg selv under pauser. Enkelte må faktisk lære dette. Jeg synes det er veldig behagelig med en hund som legger seg ned og sover, mens vi jegere har en bedre bållunsj under jakten, eller vi er på en jaktprøve. Hvile, veske og energipåfyll er avgjørende for at en hund skal holde dagen ut, så nettopp dette bør læres i ung alder. Jeg har med valpen på tur, lengden er avpasset etter alder. Når vi har gått et stykke som tilsier at valpen begynner å bli sliten, er det pause. Da kommer hvileposen og mat frem. Først litt mat og så pakker jeg valpen i hvileposen, her skal den legge seg ned og hvile og sove, akkurat som om vi var på jakt eller jakt prøve. Prøver valpen å komme seg ut eller ikke vil slå seg til ro, holder ” Valpen oppfatter meg som spennende og interessant, på den andre siden er det alltid jeg som starter leken og avslutter den. Øker lengden snuten skal touche håndflaten før belønning. Spis maten din, hvis ikke tar jeg den. Miller i stand på rypevinge.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy