Når Fuglehundtinget går av stabelen 6. juni på Gardermoen, får representantene til de oppmøtte klubbene mange navn å forholde seg til. Det er mange kandidater til styrevervene. 

Leder Arild Dregelid har sagt ja til gjenvalg og støttes av flere klubber. Men vervet har to kandidater til. 

Tre menn med masse erfaring fra organisasjonsliv er kandidater til ledervervet. Arild Dregelid har sagt ja til gjenvalg og støttes av NVK, ØFK, AFK, TFK og VFK. Valgkomiteen har foreslått Morten Risstad, som støttes av NFK, MFK og NFHK. Dessuten har HVFK foreslått Roger Størseth, som allerede er styremedlem og ikke er på valg i år. Tre sterke kandidater, alle tre, så spenningen er stor før tinget.

Også til de andre styrevervene er det mange kandidater. Det er en kjent sak at det trengs kvinner inn, og to er foreslått av valgkomiteen som varamedlemmer til styret, Anita Inderdal og Tone Kanestrøm, dyktige og ryddige fuglehundeiere, begge to. Klubber har foreslått dem som styremedlemmer også. Får de mange stemmer, kan de bli styremedlemmer.

Og flere kvinner er foreslått av ulike klubber. Både Christel Dyngeland og Inger Lise Brøndbo Kjølstad er sterke kandidater som det skal stemmes over. Gisle Sveva, som er styremedlem på valg, er også foreslått som kandidat til styreverv igjen. Men han konkurrerer med både Nils Otto Håra, Morten Risstad og Anita Inderdal, som alle er foreslått som kandidater av flere klubber.

Aktuelle saker som skal behandles er blant annet et forbud mot bruk av ski med stålkanter på jaktprøve, og vurdering av sikkerhetsverktøy (GPS) på jaktprøver. Forslag om økning av kontingent er forventet å bli en sak som skaper debatt.