En vanlig misforståelse er at man enten er “snill” eller “positiv” og kjører noe slags fri hundeoppdragelse eller så er man “tydelig” eller “konsekvent” og dermed streng og hard mot sin hund. Foto: Svein Kvåle

Tekst: Thomas Stokke. Foto: Mette Møllerop

En tenkbar kilde til denne misforståelsen kan være den kontraproduktive polariseringen mellom forskjellige skoler i hundeverdenen der fokus ligger på å snakke om hva andre gjør feil. Det er mer konstruktivt å sette seg inn i hva som kjennetegner god og målretta trening uavhengig av gren eller metode.

Et godt samarbeid mellom hund og fører i hverdagen er grunnlaget

Dette samarbeidet bygger på at hunden jobber for å oppnå belønninger og jeg investerer i å utvikle et bredt spekter av gode belønninger. Hunden skal lære å engasjere seg og ta initiativ for å fortjene belønningene. Hunden skal tigge om å få jobbe, det er ikke jeg som skal be hunden om å gidde å engasjere seg. Samtidig lærer jeg hunden at den skal engasjere seg i det jeg vil, når jeg vil det – fordi det lønner seg. Hunden skal ikke jobbe med meg når den har lyst, men fordi den har lyst.

Derfor er jeg oppmerksom på alle situasjoner der hunden sier “vil ikke, gidder ikke” – og lærer den at hvis jeg har bestemt meg for noe, så blir det sånn.

Hundens atferd i disse situasjonene er viktig informasjon til oss – som hundetrenere burde vi bli glade for denne informasjonen. Det er informasjon om at atferden vi ønsker av hunden ikke er sterk nok eller verdifull nok for hunden, ikke godt nok generalisert, eller rett og slett at vi ikke har lært hunden at det er jeg som sier ifra når hunden får avslutte en atferd og påbegynne -neste.

Med de fleste hunder havner man av og til i situasjoner der hunden kunne tenke seg å gjøre noe annet enn det vi vil. Det kan for eksempel være at valpen heller vil ha godbitene enn å leke med meg, eller at den er så het på ballen at den ikke har “tid” til å jobbe for godbit. Det kan være at hunden vil hilse på en annen person i stedet for å leke med meg. Det kan være hunden som vil tjuvstarte til avstandsbelønningen. Det kan være at hunden ikke har tid til å komme under innkalling fordi den er veldig opptatt med noe annet morsomt. Det kan være lydighetshunden som ikke har tid til å gå fot fordi den er så gira på å løpe til ruta. Det kan være retrieveren som heller vil gå fot med skytteren (det er jo denne som går med en klikker kaliber 12 og sørger for at belønningene detter ned fra himmelen) enn med føreren. Det kan være fuglehunden som heller vil jakte enn å apportere utlagt kaldt vilt.

Vil ikke, gidder ikke…

Så hva gjør jeg når hunden heller vil gjøre noe annet enn det jeg vil at den skal gjøre?

Det viktigste er at vi gjør noe og gjør det med god timing. Vi må reagere umiddelbart og ha en plan B i bakhånd. Hva du gjør konkret når hunden sier “vil ikke, gidder ikke” kommer an på situasjonen, hundens attitude (innstilling, mål. red.kom.) og treningsnivå. På samme måte som forskjellige belønningstyper utløser forskjellig aktivitetsnivå og følelser hos hunden, så utløses forskjellige følelser hos hunden avhengig av måten vi avbryter en uønsket atferd. Av og til vil vi at hunden blir litt fandenivoldsk når den ikke får belønning og dermed engasjerer seg mer, tar i og skynder seg, andre ganger vil vi at hunden roer seg ned, behersker seg, konsentrerer seg bedre og blir mer ettertenksom.

Vår innstilling

Vår egen innstilling er veldig viktig. Vær sta (tenk: “aldri i livet om du får det du vil ha før du har gjort det som jeg vil, jeg har hele dagen på meg”) og vær glad for muligheten til å lære hunden at det bare lønner seg å gjøre som du vil. Hold følelser som frustrasjon, skuffelse og irritasjon borte (ville du jobba med glede for en sjef som er irritert og skuffa over deg?), ha en leken innstilling og fokuser mer på hva du selv gjør enn på hva du synes at hunden burde/skal gjøre (for eksempel: “haha, jeg vant leken selv).

Klarer du ikke dette, avbryt treningen, sett bort hunden og ta en kopp kaffe og matbit i stedet. Koffeinmangel, lavt blodsukker, søvnmangel eller dårlig humør er ikke forenlig med god hunde-trening.

Hundens prioriteringsliste

For å få oversikt hva du trenger å jobbe med, hvilke ønskede og uønskede atferder hunden gjør i forskjellige situasjoner, kan du skrive hva hunden liker å gjøre i prioritert rekkefølge, om det er en ønsket eller uønsket atferd, samt hva hunden må gjøre for å få lov til utføre atferden. Og hvis det er en uønsket atferd, hva vil du at hunden skal gjøre i stedet?

Deretter jobber du med å forsterke de svake (men ønskede atferdene) og dempe de uønskede atferdene. Mange ganger er det atferder som er ønsket i en situasjon, men uønsket i en annen (for eksempel apportere på kommando, ikke på skuddet, eller hilse på folk er greit i visse situasjoner, men å løpe frem til folk i tide og utide er ikke greit). Da kan du bruke en kommando om å utføre atferden som belønning for at hunden venter eller engasjerer seg i det du vil først.

Foto: Thomas Bull Enger

Fra Fuglehunden nr. 2 - 2016

FUGLEHUNDEN

Denne artikkelen ble publisert i Fuglehunden nr. 2 – 2016.

FAKTA

Thomas Stokke

har jobbet med klikkertrening i hundesport i 15 år, og har trent fuglehunder for jakt og jaktprøver i over 10 år. Han har en mastergrad i etologi. Sammen med kona Fanny Gott driver de hundeskolen www.klickerklok.se. Han er også aktiv innen bruks (rundering klasse A) og lydighet (elite) med sin jaktcocker.